۱۳۹۴ مهر ۲۷, دوشنبه

عفو بین الملل: امید علی شناس و ئاسو رستمی را کنید

خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین الملل طی بیانیه ای خواستار آزادى فورى و بى قید و شرط دو فعال مدنى زندانى امید على شناس و ئاسو رستمى شد.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سازمان عفو بین الملل، امید على شناس و ئاسو رستمى را زندانى عقیدتى خوانده است که که صرفا به دلیل فعالیت هاى مسالمت آمیز در راستاى آزادى بیان و اندیشه و اجتماعات زندانى شده اند.
این سازمان همچنین خواستار خواهان دسترسى آنها به خانواده و وکلاى تعیینى، مراقبت هاى پزشکى و توقف بدرفتارى با آنها در زندان شده است. در این بیانیه درباره بند هشت زندان اوین و محل نگهدارى این دو فعال مدنى آمده است: “این بند تعداد بسیار کمى تخت به نسبت جمعیت آن دارد و حشرات موذى نیز در آن یافت مى شود”.
امید على شناس، ١٣ شهریور سال گذشته بازداشت و به بند دو-الف سپاه پاسداران منتقل شد و علی‌‌رغم صدور قرار وثیقه ١٠٠میلیون تومانی، دادگاه بدوی و قبلا دادسرا به دلایل نامعلومی از پذیرش وثیقه خودداری کردند.
ئاسو رستمی فعال مدنی ۲۸ ساله، روز چهارشنبه ۱۶ مهر ماه پس از برگزاری تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل در حمایت از کوبانی به همراه چند فعال مدنی دیگر بازداشت شد و پس از طی دوران انفرادی و بازجویی به بند هشت زندان اوین منتقل شد.
آقای علی شناس و رستمی به دلیل فعالیت های مدنی مسالمت آمیز، به اتهام تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و توهین به رهبری به ترتیب به ۱۰ سال و ۵ سال زندان محکوم شدند، دادگاه آنها به همراه دو فعال مدنی دیگر، در کمتر از از پانزده دقیقه، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد و مجموعا به ۳۸ سال زندان محکوم شدند.
مطابق دادنامه، فعالیت های مجازی و انتشار مطالب انتقادی درباره وضعیت حقوق بشر و اعدام در ایران، همدلی و همراهی با خانواده های زندانیان سیاسی و خانواده های زندانیان محکوم به اعدام، شرکت در تجمعی در دفاع از کوبانی، همدلی با خانواده های قربانیان حوادث سال ۸۸ و ارتباط با فعالین حقوق بشر، مستند اتهاماتی است که به این فعالین مدنی وارد شده است.
به اعتقاد مشاورین حقوقی هرانا، دادنامه صادره علیه این فعالین مدنی که تصاویر آن پیشتر از سوی هرانا منتشر شد، حاوی اشتباهات فاحش حقوقی است که در صورت رسیدگی جدی و دقیق شانس تغییر حکم را در دادگاه تجدید نظر تا حد زیادی افزایش خواهد داد.
بند هشت در حال حاضر یکی از بدترین بندهای زندان اوین است که در آن تعداد زیادی از زندانیان سیاسی علیرغم اصل تفکیک جرائم همراه با زندانیان غیرسیاسی و بعضا خطرناک نگهداری می شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر